Politiek en media: de Via Egnatia

Foto: Via Egnatia. Bron: wikipedia.org. Bericht: Politiek e media: de Via Egnatia. www.andergriekenland.nlEen persmoment is in de politieke wereld nooit een toevalligheid. Politici en hun adviseurs plannen de bekendmaking van bepaalde zaken in de meeste gevallen strategisch. Kijk bijvoorbeeld wat de verkiezingen voor het Europees Parlement van begin juni teweeg brachten. In de dagen daarvoor en de dagen daarna werden in ieder land berichten naar buiten gebracht die alles te maken hadden met het vooraf lokken van kiezers of het achteraf terugwinnen van het vertrouwen van de tegenstemmers.

Het was dan ook geen toeval dat premier Kostas Karamanlis en minister van openbare werken Yiorgos Souflias een paar dagen voorafgaand aan de verkiezingen met veel rumour en media-aandacht het grootste infrastructurele project ooit openden. De Odos Egnatia is een snelweg die begint bij de westelijk gelegen havenstad Igoumenitsa, via Ioannina, Grevena en Kozani naar Thessaloniki loopt, en vervolgens oostwaarts naar de grensplaats Kipi in Thracië doorloopt. Het traject is 670 kilometer lang, bestaat uit 73 tunnels en 570 bruggen. Kosten: ruim 6 miljard euro.

De snelweg is genoemd naar een antieke voorganger op infrastructureel gebied: de Via Egnatia. Deze hoofdader van het Romeinse rijk, tot stand gebracht tussen 146 en 120 voor Christus, verbond de Albanese stad Dürres met Constantinopel. Het huidige traject volgt niet geheel dezelfde route, maar is vergelijkbaar.
De voordelen van dit grootschalige project zijn evident. Niet alleen westelijk en oostelijk Griekenland worden met elkaar verbonden; heel westelijk en oostelijk Europa zijn over en weer beter bereikbaar. “Greece is now moving faster!”, luidt de pakkende slogan op de website van het project. Ook worden een aantal afgelegen van het land ontsloten: het onherbergzame Pindus-gebied en het afgelegen Thracië. De snelweg zal het leven van vele Grieken veranderen, zei Karamanlis in zijn persconferentie. De Odos Egnatia brengt alle Grieken dichter bij elkaar, voegde Souflias daaraan toe.

Het inschatten van de keerzijde van een dergelijk project is helaas ook niet zo ingewikkeld. Grote natuurgebieden zijn verwoest en prachtige bergketens zijn aangetast. Het feit dat een groot deel van de berggebieden tussen Igoumenitsa en Kozani lastig bereikbaar waren, vormde een groot deel van de charme van deze regio. Alhoewel de regering vol trots vermeldt dat de loop van het traject in de loop der jaren is gewijzigd om bijvoorbeeld het leefgebied van de bruine beer in stand te houden en culturele hoogtepunten als het theater van Dodona te ontzien.
Het enorme project is natuurlijk niet alleen de verdienste van de zittende regering Karamanlis. Er wordt al minstens 15 jaar aan dit project gewerkt. Ook kan worden geconstateerd dat niet alle delen van het traject helemaal af zijn. Toch vond de regering eind mei/begin juni klaarblijkelijk een mooi moment om de opening te vieren. Het heeft niet mogen baten. Daar waar in alle Europese landen de sociaal-democraten de grote verliezers waren, gebeurde in Griekenland het tegenovergestelde. Ook daar werd de zittende regering afgestraft. De regerende conservatieve partij Nea Demokratia verloor en viel terug tot 33,2% van de uitgebrachte stemmen. De sociaal-democratische oppositiepartij Pasok won en steeg naar 36,7%.

18 juni 2009