Mediterrane Letteren Festival

Foto: Gedichtenbundel Agni Fournaraki. Bericht: Mediterrane Letetren Festival. www.andergriekenland.nl“Veel dichters hebben hun hart, hun gemoed, hun pen of wat dan ook, gedrenkt in azuur”, lees ik in Naar ’t zuiderland, een bloemlezing van Nederlandse gedichten over de Middellandse Zee. Zoals Marsman schreef in zijn gedicht De zee: zolang de europese wereld leeft
en bloedend, droomt den roeklozen droom
 waarin het kruishout als een wijnstok rankt,
ruist hier de bron, zweeft boven deze zee
 het lichten van den creatieven geest.

De zee is al eeuwen een inspiratiebon voor dichters en schrijvers, en dat geldt natuurlijk niet alleen voor Nederlandse dichters. Jaarlijks wordt in Nederland een aantal internationale schrijvers en dichters in een festival samengebracht die ‘hun pen hebben gedrenkt in azuur’. Ook dit jaar, in de week van 16-21 december 2008, vindt dit Mediterrane Letteren Festival weer plaats. In 6 verschillende steden in het land plaats wordt een podium geboden aan schrijvers die zich laten inspireren door de Middellandse Zee. Deels gaat het om migranten die woonachtig zijn in Nederland, deels zijn ze afkomstig uit een van de 18 landen die grenzen aan de Middellandse Zee.

Dit keer gaat het alleen om dichtende vrouwen: Hanane Aad (Libanon), Fadma El Ouariachi (Marokko), Agni von Meijenfeldt-Fournaraki (Griekenland), Lucrezia Lerro (Italië), Hanadi Zarka (Syrië), Froukje van der Ploeg (Nederland) en Marga Blanca Samos (Spanje). Zij lezen voor uit eigen werk, in hun eigen taal, maar de Nederlandse teksten worden voor het publiek op schermen getoond.
Het thema dit jaar is ‘het Optimisme van de liefde’.

Een klein voorproefje van de Griekse Agni von Meijenfeldt-Fournaraki, wiens gedichten – in het Nederlands vertaald door Hero Hokwerda – verschenen in de bundel Belevingen:
Aan het strand